Information om behandling og forskellige symptomer / tilstande

Generelt om kiropraktik

Kiropraktik er en behandlingsform, der bruges til at komme af med smerter i muskler, nerver og led. Kiropraktoren tager ved hjælp af specifikke håndgreb leddet et lille stykke længere, end du selv er i stand til. Der dannes små bobler af gasarter i led-væsken, der ledsages af et hørbart ”knæk”. Det forbedrer bevægelsen i ledet, og kroppens funktion vil normaliseres, og smerten begrænses med tiden.

Behandlingseffekten er derfor ikke kun her og nu – den virker også over tid.

Akutte smerter eller skader, der opstår ved længere tids overbelastning, kan behandles ved hjælp af kiropraktik. Kiropraktik er også god til forebyggende behandling.

Symptomer og din opfattelse af virkeligheden

Vidste du at din hjerne og dit centralnervesystem konstant er i forandring? Hjernen er en fascinerende størrelse: Den forandrer sig hverdag.

Din hjerne modtager konstant signaler om din krop og får også indtryk udefra gennem dine øjne, næse, ører, tunge, muskler og hud. Kroppen tegner ”et kort” over kroppen med den information, den modtager fra din krop og udefra. Hvis din rygsøjle bevæger sig dysfunktionelt kan der opstå en miskommunikation mellem din krop og din hjerne. Det kan forårsage ”baggrundsstøj” i din hjerne, og den vil derfor modtage forkerte informationer.

De tommer huller

Hvis din krop ikke modtager nok information, begynder din hjerne at fylde de tomme huller, og derfor kan en oplevelse af noget være din opfattelse af virkeligheden og din egen version. Det betyder helt konkret, at din hjernes opfattelse af din krop og dit miljø kan ramme ved siden af, hvad der er sket i virkeligheden.
Kiropraktisk behandling kan justere dysfunktionalitet i rygsøjlen og på den måde vil der være bedre kommunikation mellem hjernen og kroppen. Hjernens funktionalitet og det centrale nervesystem nulstilles, så du får en korrekt opfattelse af virkeligheden.

Smerter

Smerte er kroppens alarmsystem og giver hjernen signaler om, at noget er galt. Når dele af hjernen modtager særlige beskeder i et specifikt mønster, udløser hjernen smerte i kroppen for at advare dig om, at du muligvis er i fare. Gennem komplekse interaktioner i hjernen, kan din hjerne ”lære” at være i konstant smerte, især hvis du giver den smerte opmærksomhed. På den måde ”lærer” din hjerne mønstret for smerte og bliver ved med at gentage det.

Kroniske smerter

Hvis du har kroniske smerter, er det vigtigt at aktivere dine muskler for at få dem til at arbejde normalt igen.
En kiropraktor kan hjælpe med at aktivere de små muskler omkring din rygsøjle og dit kranium. De små muskler spiller en stor rolle, da de giver hjernen signaler om, hvad der sker i rygsøjlen.

Sluk for smerteknappen med kiropraktisk behandling

Hvis kommunikationen mellem rygsøjlemusklerne og hjernen ikke fungerer, vil din hjerne ikke modtage signaler om, hvad der sker i resten af din krop. Det kan lede til klodsede ulykker og dermed til flere smerter. Kiropraktisk behandling hjælper din hjerne med at få flere signaler om, hvad der sker i rygsøjlen og resten af kroppen, og kan dermed hjælpe med at ”slukke” for smerte knappen, når din krop ikke længere har brug for dem.

Hjernen og kiropraktik

Stress påvirker din hjerne og din sundhed

Stress slukker for de små muskler, der er tæt på din rygrad og kranium og gør det sværere for din hjerne at vide, præcis hvad der sker indeni og udenfor din krop. Hvis du døjer med stress, kan det være en god idé at få kiropraktisk behandling, da en kiropraktor kan aktivere de små muskler, der er tæt på din rygrad og kraniet. Det vil hjælpe din hjerne med at få mere akkurat viden om, hvad der sker i og omkring den.

Kiropraktisk behandling kan afhjælpe stress

Kiropraktisk behandling kan også hjælpe pandelappen med at modtage bedre signaler. Det er vigtigt, at denne del af hjernen fungerer optimalt, da den hjælper hjernen med at tænke klart og rationelt. Den er også forbundet til din beroligende helbredende del af nervesystemet.

Kiropraktisk behandling

Kiropraktisk behandling består af håndgreb, der kan behandle funktionsforstyrrelser i de små led mellem ryghvirvlerne samt i sener og muskler. Håndgrebene kan for eksempel være hurtige tryk, der er med til at genoprette bevægeligheden i leddene, eller lette og rolige stræk i leddene.

Ved at korrigere led og muskler i rygsøjlen, arme, ben og bækken behandler kiropraktoren funktionsforstyrrelser i kroppen. Funktionsforstyrrelserne kan være et stort problem for dem, der har smerter.

En kiropraktisk undersøgelse består bla. af:

Inspektion

Røntgenundersøgelse

Palpation (undersøgelse af leddenes stilling og muskulaturens tilstand)

Styrke og udholdenhed

Læs mere om kroppens styrke og udholdenhed.

Kiropraktik for ældre

Læs mere om kiropraktik for ældre og hvordan dette kan nedsætte faldrisiko.

Kiropraktisk behandling af golfskader

Læs mere om hvordan kroppen fungerer under golfspil, hvordan skader opstår og behandles.

Behandling af smerter i kæbe

Læs mere om købens muskulatur og behandling af smerter i kæben.

Bækkenløsning

Læs mere om bækkenløsning under graviditet her.

Sengevædning

Sengevædning og hvordan det kan behandles ved hjælp af kiropraktik.

Kolik

Holdning