Hvad er kiropraktik og hvornår er det til gavn?

HVAD

Kiropraktisk behandling

Kiropraktik er en behandlingsform, der bruges til at komme af med smerter i muskler, nerver og led samt følgevirkninger heraf. Ofte anvendes en teknik, hvor kiropraktoren ved hjælp af specifikke håndgreb bringer det bevægelseshæmmet led et lille stykke længere, end du selv er i stand til. Der dannes små gasbobler i ledvæsken, som ledsages af et hørbart ”knæk” – et såkaldt vakuum fænomen.

Behandlingen forbedrer og optimerer bevægelsen i leddene, hvorved kroppens funktion vil normaliseres og smerten over tid mindskes. Behandlingseffekten kan mærkes her og nu, men den mærkes og virker også over tid. Foruden ledjustering vil behandlingen også rettes mod bløddelene, hvis det skønnes er relevant. Der suppleres evt. med hjemmeøvelser eller træningsvejledning. Alle vil modtage nødvendig information, råd og vejleding omkring den aktuelle problemstilling.

Akutte smerter eller skader, der opstår over tid f.eks. overbelastningsskader, kan behandles ved hjælp af kiropraktik. Når du først er blevet ”velfungerende og smertefri” igen, kan kiropraktik også bruges som forebyggelse og for en bedre trivsel i dagligdagen.

Få yderligere information her.

Kiropraktik-hænder

Ny patient?

Hvordan fungerer kiropraktik?

Hvad viser nylige studier?

HVORNÅR

Symptomoversigt

Her ses en oversigt over områder og eksempler på situationer, hvor det kan være hensigtsmæssigt at gå til kiropraktor. Det gælder fx, hvis du har smerter eller symptomer fra nedenstående. Vi har på de underliggende sider beskrevet en del af de symptomer, som kan opstå i bevægeapparatet, årsagen bag samt hvilken behandling, der kan afhjælpe problemet.

Find yderligere information og gode råd på kiropraktoren.dk.

OPFATTELSER

Symptomopfattelse

Vidste du at din hjerne og dit centralnervesystem konstant er i forandring? Bliv klogere på din opfattelse af virkeligheden gennem nedenstående videoer.

Symptomer - toppen af isbjerget

Smerterne opstår ofte over tid ud fra det fyldte bægers princip og er således summende af helheden. Smerten er ikke årsagen, men et symptom på, at der er noget underliggende galt, som der bør tages hånd om. Du kan opleve smerten et sted f.eks. i knæet, men i virkeligheden stamme fra andre steder i kroppen bl.a. ryggen.

Din opfattelse

Hvis din krop ikke modtager nok information, begynder din hjerne at fylde de tomme huller, og derfor kan en oplevelse af noget være din opfattelse af virkeligheden og din egen version. Det betyder helt konkret, at din hjernes opfattelse af din krop og dit miljø kan ramme ved siden af, hvad der er sket i virkeligheden. Kiropraktisk behandling kan justere dysfunktionalitet i rygsøjlen og på den måde vil der være bedre kommunikation mellem hjernen og kroppen. Hjernens funktionalitet og det centrale nervesystem nulstilles, så du får en korrekt opfattelse af virkeligheden.

Hjerne og krop

Hjernen er en fascinerende størrelse: Den forandrer sig hverdag. Din hjerne modtager konstant signaler om din krop og får også indtryk udefra gennem dine øjne, næse, ører, tunge, muskler og hud. Kroppen tegner ”et kort” over kroppen med den information, den modtager fra din krop og udefra. Hvis din rygsøjle bevæger sig dysfunktionelt kan der opstå en miskommunikation mellem din krop og din hjerne. Det kan forårsage ”baggrundsstøj” i din hjerne, og den vil derfor modtage forkerte informationer.

SMERTER

Generelt om smerter

Vi har samlet et par beskrivende videoer omhandlende smerter for at give dig en bedre forståelse af vores alarmsystem.

Smerter er vores alarmsystem

Smerte er kroppens alarmsystem og giver hjernen signaler om, at noget er galt. Når dele af hjernen modtager særlige beskeder i et specifikt mønster, udløser hjernen smerte i kroppen for at advare dig om, at du muligvis er i fare. Gennem komplekse interaktioner i hjernen, kan din hjerne ”lære” at være i konstant smerte, især hvis du giver den smerte opmærksomhed. På den måde ”lærer” din hjerne mønstret for smerte og bliver ved med at gentage det.

Smerter forklaret

Hvis kommunikationen mellem rygsøjlemusklerne og hjernen ikke fungerer, vil din hjerne ikke modtage signaler om, hvad der sker i resten af din krop. Det kan lede til klodsede ulykker og dermed til flere smerter. Kiropraktisk behandling hjælper din hjerne med at få flere signaler om, hvad der sker i rygsøjlen og resten af kroppen, og kan dermed hjælpe med at ”slukke” for smerte knappen, når din krop ikke længere har brug for dem.

Forstå kroniske smerter

Hvis du har kroniske smerter, er det vigtigt at aktivere dine muskler for at få dem til at arbejde normalt igen. En kiropraktor kan hjælpe med at aktivere de små muskler omkring din rygsøjle og dit kranium. De små muskler spiller en stor rolle, da de giver hjernen signaler om, hvad der sker i rygsøjlen.