Alt du skal vide om hjernen og kiropraktik

Stress

Stress vil ofte udløse vores primitive reflekser, hvor aktiviteten af de små muskler tæt på din rygrad og kranium nedreguleres, hvilket gør det sværere for din hjerne at vide præcis, hvad der sker indeni og udenfor din krop. Samtidig vil de større muskelgrupper (de ydre og store muskler f.eks. arm, ben og rygmuskulatur) rekrutteres og aktiveres for, at du er klar til enten ”kamp” eller flugt.

Stress påvirker din hjerne og dit helbred

Symptomer: Der er dårligere information til din hjerne og derved en dårligere kontrol og koordination af din krop inkl. rygsøjle.

Årsag: De primitive reflekser aktiveres, hvorved der skrues op for de store musklers aktivitet og ned for de små.

Behandling: Hvis du døjer med stress, kan det være en god idé at få kiropraktisk behandling, da en kiropraktor kan aktivere de små muskler, der er tæt på din rygrad og kraniet. Det vil hjælpe din hjerne med at få mere akkurat viden om, hvad der sker i og omkring den. Kiropraktisk behandling kan også hjælpe pandelappen med at modtage bedre signaler. Det er vigtigt, at denne del af hjernen fungerer optimalt, da den hjælper hjernen med at tænke klart og rationelt. Den er også forbundet til din beroligende helbredende del af nervesystemet.

Lillehjernens funktion

Lillehjerne er en ”lille hjerne i hjernen” der modtager og bearbejder nogle af de sanseindtryk vi får (bl.a. fra synet) og oversætter dem til handling. Lillehjernen står for koordination, præcision og timing/præcision, hvilket betyder noget for vores daglige funktion samt ikke mindst for at kunne præsterer optimalt.

Dårlig eller nedsat koordination-, balance og indlæringsproblemer.

Årsag: Nedsat led og muskelfunktion i nakke og ryg – især af de øverste nakkeled og muskler omring dem.

Behandling: Kiropraktisk ledbehandlling efterfulgt af ”optræning” af relevante færdigheder samt hensigtsmæssige brugs/adfærdsmønstre.