Albue, håndled og finger gener

Albuen fungerer som et hængsel, hvorved vi kan bøje og strække armen (eksempelvis føre maden til munden, børste tænder), men også som et drejeled. Drejeleddet kommer i funktion når vi f.eks. skal låse en dør eller skal skrue med en skruetrækker.

Symptomer:Det væsentligste symptom er smerter, der ofte er lokaliseret til en bestemt del/side af leddet afhængig af årsag. Ofte provokeres smerterne ved bevægelse af albuen. Mere beskedne symptomer er ømhed, tunghed eller en form for uro (sovende, snurrende, prikkende/stikkende fornemmelser). Mange kender begreber som ”Tennisalbue” eller ”Golfalbue”, ved førstnævnte er smerterne lokaliseret på albuens yderside, ved sidstnævnte på albuens inderside.

Årsag: Akutte problemer som efter en skade (f.eks. forvridning, slag), eller langsomt kommende smerter (kroniske) kan ses i forbindelse med overbelastning af albuen, tidligere traume/brud eller ændret brug pga. problemer i nakke, skulder, ryg eller hånd.

Behandling: Langt de fleste albueproblemer kan afhjælpes gennem kiropraktisk led- og muskelbehandling, af enten selve albuen, eller af relaterede områder. I visse situationer kan massage, ultralyd/laser eller akupunktur være yderst effektivt.

Håndledsproblemer

Håndleddet består af 8 knogler og hånden af 19 knogler, som alle i samspil med muskler og sener gør at vi kan gribe, holde, tage ting osv. Uden denne funktion ville mange af hverdagens gøremål være umulige.

Problemer opstår hyppigt efter vrid, ensartede bevægelser eller ved fald, hvor hænderne tager fra.

Symptomer:Gener i form af stivhed og nedsat bevægelighed i håndleddet er et typisk symptom på, at noget er galt. Der kan være smerter i håndleddet eller smerter ud mod fingrene. Der kan også være føleforstyrrelser i hånd og/eller fingre.

Ved karpaltunnelsyndrom (afklemning af en nerve til hånden), vil de akutte symptomer være karakteriseret ved anfald af føleforstyrrelser og smerter. Smerterne kan til tider være så stærke at man vågner om natten og bliver nød til at lade armen hænge nedad eller f.eks. ryste hånden for at lindre dem.

Årsag: Hånden og håndleddet er et område, der ofte skades ved traume, eksempelvis ved fald med udstrakt arm, hvor hånden bruges til at tage fra med. Andre hyppige håndskader er overbelastningsskader, der ofte opstår hvis man skifter til et arbejde, som kræver mange gentagne dreje- og vridebevægelser eller man begynder på en ny sport, eksempelvis en ketsjersport.

I håndleddet kan dårligt fungerende led afgive smerter i sig selv og de omkringliggende muskler kan arbejde så stramt, at der kan opstå irritation i seneskederne – seneskedehindebetændelse.

Karpaltunnelsyndrom kan forekomme ved overbelastning, men også som følge af brud i hånden, slidgigt i håndleddet og ved hævelse, (f.eks. i forbindelse med overgangsalderen eller graviditet, pga. en øget mængde væske i kroppen).

Behandling: Normalisering af funktion og bevægelighed i håndleddet ved manipulation/mobilisering af leddene, og ofte tillige behandling af muskler, sener og ledbånd. Yderligere kan din behandler instruere i øvelser og evt. kuldebehandling, hvis dette er relevant. Endvidere vil det ofte være nødvendig med en ændring af de daglige arbejdsvaner, som tit har en stor betydning for netop denne type af problemer.