Alt du skal vide om smerter i brystryggen

Brystryggen

Rygsmerter kommer i mange forskellige former, og du kender dem måske både som, lumbago, iskias, hekseskud, hold i lænden. Har du haft et hold i brystryggen vil du nok have hørt ordet ”facetsyndrom”. Brystrygsmerter er som lændesmerter meget almindeligt og noget som de fleste oplever på et tidspunkt i livet. Det betyder ikke desto mindre, at smerterne forbundet hermed stadig kan være enormt forstyrrende for ens hverdag og almene helbred.

Hold i ryggen

For et hold i brystryggen bruges ofte betegnelsen facetledssyndrom. Dette dækker over en ”fastlåsning” i brystryggens små facetled. Ofte er det området mellem skulderbladene som rammes og mekanisme er stort set den samme som ved et hold i nakken eller lænden.

Symptomerne på hold i ryggen kan variere fra person til person. Ofte mærkes hold i ryggen som lokaliserede smerter i led og muskler samt som en stivhed i ryggen, der i høj grad udfordrer din bevægelighed. Somme tider kan der fornemme et ”stikkede jag” og dyb vejrtrækningen kan også være påvirket. Hold i ryggen forværres ofte ved bevægelse i yderstilling og ved belastning. Derfor kendetegnes et hold i ryggen også særligt ved, at man ”holder” sig i én fastlåst position, eller at man bevæger sig meget beskyttende og ”stift”. Et facetledssyndrom responderer normalt hurtigt på kiropraktisk behandling.

Årsag: Hold i ryggen kan opstå som følge af en forkert bevægelse, et fald eller slag, samt træning. Kan også skyldes gentagne bevægelser, du ikke er vant til at lave især, hvis det er aktivitet, hvor du bruger armene meget. Derudover kan det også skyldes stress, dårlige sove- og arbejdsstillinger lige såvel som et kraftigt host eller nys. Et hold i ryggen kan ikke ses på scanninger, modsat andre årsager til rygsmerter, såsom en diskusprolaps.

Behandling: Kiropraktisk behandling er ofte en god hjælp til at genskabe en normal bevægelighed i ryggen samt for at mindske din smerte, hvis du får et hold i ryggen. I nogle tilfælde er det en god ide at supplere med massage eller akupunktur, da det kan virke yderligere muskelafslappende. Kiropraktisk behandling virker både smertelindrende og forbedrer din bevægelighed i ryggen, hvorved ømhed og stivhed mindskes, så du igen kan begynde at bevæge kroppen normalt. Bevægelse er vigtig for alle, også selvom du har smerter - bare smerten ikke forværres herved. Bevægelse kan være i form af almindelig hverdagsaktivitet eller øvelser og træning, når det er muligt for din smerte.

Diskusprolaps

I brystryggen er risikoen for en symptomgivende diskusprolaps meget lille og udgør kun få procent. Hyppigst ses de i lænden og nakken grundet større brug og belastning af disser områder. Prolapser i brystryggen vil kunne påvirke både arme og ben samt trække mod nakke/skulder eller nedre ryg.

Diskusprolaps kan opdages på mange måder. Smerter kan opstå lokalt eller trækkende mod skulder/nakke eller lænden. Der kan evt. være nedsat/ændret følelse eller nedsat kraft i arme, begge ben afhængig af, hvor prolapsen sidder. Enkelte oplever manglende kontrol af deres vandladning eller afføring.

Årsag: Nerveafklemning på grund af en udposning af bruskskiven (diskus) mellem to ryghvirvler.

Behandling: Aktiv aflastning med aktivitet uden smerte provokation samt en kombination af isbehandling og kiropraktisk ledfrigørelse ledsaget af specielle øvelser. Prognose er afhængig af sværhedsgraden. Kiropraktisk behandling vil forbedre ryggens funktion og følgetilstandene og mindske din smerte under helingsprocessen. For nogle, men heldigves de færreste, kan operation blive aktuelt.

Kompressionsfraktur

Rygsammenfald også kaldet kompressionsfraktur skyldes ofte aldersbetinget knogleskørhed. Dog kan du få knogleskørhed af andre årsager end alder. Bliver ryggen udsat for et tilstrækkelig stort tryk, kan selv helt normale knogler give efter.

Typisk opleves stærke og bælteformede smerter omkring brystkassen især ved vægtpåvirkning eller stillingsskift. Følgesymptomer som spænding og stivhed er ikke unaturlige. Nogle oplever at blive mere og mere krumrygget, hvilket kan være tegn på du har flere frakturer i ryggen, hvor hvirvlerne bliver kileformet i stedet for firkantet.

Årsag: Smerter fra et rygsammenfald vil almindeligvis være lokaliseret midt i brystryggen og mindre hyppigt i lænden. Den opstår typisk ved et relativt lille løft eller fald, hvor ryghvirvlen ikke kan holde til belastningen og derfor falder sammen. Overraskende mange har dog sammenfald i ryggen uden voldsomme symptomer. Hvis man henvender sig i klinikken med symptomer på en kompressionsfraktur, vil der altid blive foretaget en røntgenundersøgelse.

Behandling: Smertelindring, hvile og aflastning er de vigtigste nøgleord. Du skal være meget påpasselig med at løfte og foretage dig ting i en foroverbøjet position. Nogle kan i en kort periode have gavn af at bruge et støttekorset. En kiropraktor kan afhjælpe dine følgesymptomer.

Ribbenssmerter

Ribbenssmerter er meget hæmmende og kan skyldes alt fra et bukket eller trykket ribben til et knoglebrud. Ofte vil sygehistorien kunne afgøre, hvorfor du har ondt. Er du ikke væsentlig hæmmet i din vejrtrækning er aflastning, smertelindring samt tiden en vigtig faktor.

Ondt meget lokalt evt. imellem ribbene. Provokeres af den mindste bevægelse eller tryk. Ondt ved dyb vejrtrækning. Lignende smerter kan opleves ved ”facetsyndrom”.

Årsag: Træning, ensidig og uvant bevægelse, slag, fald m.m.

Behandling: Råd og vejledning bla. ift smertelindring samt kiropraktisk behandling af ryggens led og/eller ribbenenes led.