Hovedpine

Hovedpine er i sig selv ikke nogen sygdom, men tegn på at noget er galt.

Hovedpinetyper: spændingshovedpine, nakkehovedpine, migræne og ansigtssmerter.

Årsag:Oftest opstår hovedpine på grund af muskel- eller ledproblemer i nakken eller ryggen. Ved mistanke om anden tilgrundliggende sygdom, vil din behandler henvise til egen læge.

Behandling:Hovedpine behandles med frigørelse af led i ryggen eller nakken, eller med behandling af muskler med massage, afhængig af årsag. I nogle situationer kan begge behandlingsformer være nødvendige.

Svimmelhed

Symptomer: Udover selve svimmelheden vil en del opleve ledsagesymptomer såsom hørenedsættelse, øresusen, kvalme og opkastninger.

Årsag: Vores evne til at holde balancen styres af et samspil mellem synet, sanseorganer i nakke og ryg samt balanceorganet i det indre øre. Svimmelhed kan udløses ved svigt af et eller flere af disse systemer eller deres forbindelser i hjernen eller rygmarven.
Nakkerelateret svimmelhed vil give sig til udtryk ved nedsat bevægelighed af nakken. Flere af leddene i nakken er fastlåste, og musklerne omkring er spændte og ømme.

Behandling: Består af frigørelse af de låste led og udstrækning af de spændte muskler i området. Ved behov instrueres der i styrke- og strækøvelser for nakke og skuldre.