Knæ, fod, ankler, tæer

Knæleddet er kroppens største led og ligeledes et led, der ofte udsættes for store belastninger samt skader. Til knæet hører to menisker, to korsbånd samt mange omkringliggende muskler og ledbånd.

Symptomer: Det væsentligste symptom er smerter, der ofte er lokaliseret til en bestemt del/side af knæet afhængig af årsag. Ofte provokeres smerterne under bevægelse af knæet. Mere beskedne symptomer er ømhed eller uro. Disse kan opstå når man sidder, ligger eller efter længere tids stående stilling eller løb, og kan være et udtryk for at noget er galt.  Som beskyttelse kan knæet hæve op i eller omkring leddet og som følge deraf en begrænset bevægelighed af knæet.

Årsag: Der er mange årsager til knæproblemer, her nævnes de hyppigst forekommende: Menisk skade, korsbåndsskade, betændelse af seneskede eller slimsæk omkring knæet, smerter relateret til knæskallen, låsning af knæet, slidgigt. Årsagerne kan desuden inddeles i akut opståede (akut skade) eller langsomt tiltagende (overbelastning). Smerter i knæet kan desuden skyldes problemer i lænden, hoften eller foden.

Behandling:Formålet med behandlingen er at genskabe optimal ledbevægelse samt normal funktion af muskler og sener omkring leddet. Ved akutte skader kan endvidere kuldebehandling og/eller ultralyd/laserbehandling komme på tale. Evt. brug af tape eller støttebind kan også være en fordel ved de akutte skader. I mere kroniske tilfælde må der suppleres med øvelser, eksempelvis ved anvendelse af træningselastikker.

Skinnebensbetændelse

Symptomer: De typiske smerter opleves fortil og på indersiden af lægmusklen langs skinnebenet, dog kan smerten også mærkes på ydersiden af skinnebenet. Gener mærkes især i forbindelse med fysisk aktivitet, især ved løb og idræt med mange landinger. Man kan opleve at smerten er tilstede når man påbegynder aktivitet, hvorefter smerten tager af efter ca. 10-20 min. Desværre kommer smerten igen efter endt aktivitet.

Årsag: Gener kommer primært pga. overbelastning, især er løbere disponeret for denne lidelse.  Problemet kan ofte opstå hvis træning intensiveres og især ved løb på hårdt underlag.

Behandling: Behandling består primært i aflastning af beskadiget område. Træningsmængde skal nedjusteres og aflastende aktiviteter såsom cykling og svømning kan dyrkes i stedet. Evt. kan løb foregå i vand eller på blødere underlag. Desuden er det en god ide, at sikre sig at man har de rigtige løbesko. Man har som regel brug for en løbesko med støtte på indersiden af foden. Og endelig kan indlæg komme på tale.

Akillesene betændelse

Symptomer: Der opleves smerter i akillessenen især ved løb og ved sports aktiviteter med hop og spring. Desuden gør det ondt ved tryk på og udspænding af selve senen. Senen kan oftest føles fortykket, som en lille kugle.

Årsag: Betændelse i akillesenen opstår for det meste ved ensidigt gentagne belastninger i form af løb og afsæt og det er især løbere som er disponeret for denne lidelse.  Dog kan der med alderen opstå   slidtage(degeneration af senen) som også kan udvikle en betændelsestilstand i senevævet, da styrken i  senevævet reduceres med alderen. Desuden kan man være yderligere disponereret hvis man har platfod. Foden er vredet let udaf og det giver et øget træk på akillesenen og kan i det lange løb medføre slidforandringer i senen.

Behandling: Det er først og fremmest vigtigt med aflastning, det vil sige at stoppe aktivitet hvor smerter optræder og dyrke anden form for sport hvor gener ikke forværres, såsom cykling eller svømning. Strækøvelser, kombineret med specifikke øvelser samt evt. NSAID(betændelses dæmpende medicin) kan afprøves i kombination med behandling hos fysioterapeut. Ved længerevarende gener kan trykbølgehandling være en effektiv behandlingsform. Behandlingen sker ved at tilføre det skadede væv så megen energi, at skaden irriteres og bringes tilbage til en akut fase.

Ankel- og fodproblemer

Vore fødder er hver dag udsat for utrolige belastninger. Ved løb på jævnt terræn uden stigninger belastes fødderne eksempelvis med 3 gange legemsvægten – og endnu mere, hvis man løber ned ad bakke eller på ujævnt terræn!

Fungerer fødderne ikke som de bør, ødelægges balancen i kroppen, og det kan også medføre problemer andre steder f.eks. i knæ, hofter eller ryg. Mange af disse problemer kan afhjælpes ved kiropraktisk behandling samt muskulær genoptræning på balancebræt.

Symptomer: Smerter ved bevægelse af foden er et hyppigt symptom, men også mere beskedne symptomer kan være udtryk for, at der er noget galt. Det kan f.eks. være uro eller ømhed. Disse gener opstår ofte efter længere tids stående stilling eller løb, men kan hos nogle også mærkes efter længere tids siddende eller liggende stilling. Hyppigst mærkes smerterne på anklens yderside, langs akillessenen, under hælen eller i forfoden.

Årsager: Der er mange årsager til ankel– og fodgener, her nævnes de hyppigst forekommende: Forstuvning/forvridning (at vrikke rundt) eller anden skade mod foden (slag/spark), hælspore, fejlbelastning, (f.eks. ændret gang som følge af lændesmerter eller knæsmerter), dårligt fodtøj, platfod, nedsunken forfod, slidgigt eller seneskedehindebetændelse. Årsagerne kan desuden inddeles i akut opståede (akut skade) eller langsomt tiltagende (overbelastning).

Husk at ankel-/fodgener kan stamme fra problemer i lænden, hoften eller knæet.

Behandling: Kiropraktisk behandling af benets led søger at genskabe normal ledbevægelighed for derved at afslappe muskulaturen og fjerne smerter og ubehag. Korrektion af benets led vil samtidig give et bedre fundament under resten af kroppen og vil medvirke til en hurtigere afklaring og forøget stabilitet af behandling af eventuelle ryggener.

Til tider anbefaler din behandler brug af indlægssåler-/ hæle.

Ved akutte skader kan kuldebehandling anbefales, samt evt. brug af tape eller støttebind. I mere kroniske tilfælde må behandlingen ofte suppleres med øvelser, f.eks. brug af træningselastikker, vippebræt – dette for at træne/genoprette muskelstyrken, balancen og derved stabiliteten.

En række andre sygdomme som fx leddegigt, urinsyregigt, senfølger af sukkersyge og misdannelser kan også forekomme i fødderne. Din behandler vil i disse tilfælde henvise til eksempelvis egen læge, eller anbefale at supplere med anden behandling.