Lænd – bækken-lyske – ben gener/smerter

Symptomer: Smerter lokalt i lænden.

Årsag: Irritation af ryggens led samt de omgivende strukturer.

Behandling: Består af kiropraktisk ledjustering, isbehandling, samt til tider massage. Det kan også være nødvendigt at supplere med forebyggende øvelser. Målet med behandlingen er at genoprette normal funktion af ryggen.

Iskias

Iskias mærkes som udstrålende smerter fra lænden eller sædemuskulaturen til benet. Smerterne kan ofte mærkes helt ud til foden. Rygsmerten er ofte voldsom og i nogle tilfælde kan der være lettere påvirkning af vandladningen/afføringen.

Årsag: Irritation af kroppens største nerve, ofte der hvor den træder ud fra lænderyggen (rygsøjlen). Kan fremkaldes af langvarig overbelastning, træk eller kulde og kan føre til diskusprolaps.

Behandling: Behandles med kiropraktisk ledfrigørelse og massage. Sideløbende og efterfølgende træning med specielle øvelseranbefales. I nogle tilfælde har akupunktur god effekt på iskiassmerter.

Smerter i sæderegionen (Piriformis syndrom)

Symptomer:Smerter eller spændinger i balden. En betegnelse for symptomer opstået fra en spændt sædemuskel. Oftest mærkes smerte i balden og bevægeligheden af bækkenet kan være påvirket.Smerten kan stråle lidt ned på bagsiden af låret.

Årsag: Ofte en kombination af en meget spændt sædemuskel og nedsat ledfunktion i ryggen

Behandling: Massage af den involverede muskel, evt. suppleret med kiropraktisk ledfrigørende behandling eller strækøvelser.

Halebenssmerter

Symptomer: Smerter i den siddende stilling, specielt lige når man sætter sig. Der kan desuden være smerter under afføring.

Årsag: Direkte slag/fald på halebenet. Overbelastning eller spænding af led i ryggen eller bækkenet, f.eks.. efter fødsel, ved lumbago eller slag.

Behandling: Med mindre der er tale om et nyligt brækket haleben, kan kiropraktisk behandling afhjælpe problemet. Er halebenet brækket bør man is-behandle, holde sig i ro, og evt. sidde på en badering.

Bækkenleds syndrom

Bækkenleds syndrom (også kaldet sacro-iliaca (SI)-leds syndrom) er benævnelsen for smerter i leddet mellem hoftekam og korsben, der sidder lige over balden. Smerten mærkes specielt under belastning ved gang, løb og cykling, eller ved blot at rejse sig fra en stol. Smerten kan stråle lidt ned på bagsiden af låret.

Årsag: Dårlig funktion i bækkenleddet, vrid eller dårlig holdning

Behandling: Kiropraktisk ledfrigørende behandling af det involverede bækkenled, evt. suppleret med massage eller strækøvelser.

Lyskegener

Ved lyskegener er der ofte smerter på indersiden af låret, specielt nær skambenet.  Generne mærkes ofte under gang, løb.

Årsag: Kan skyldes dårlig ledfunktion i lænd, bækken eller hoftled, eller kan opstå ved udøvelse af sport.

Behandling: Aflastning, massage, ledbehandling eller isbehandling, afhængig af årsagen. Et lyskebrok bør altid udelukkes via grundig undersøgelse.

Diskusprolaps

Symptomer: Diskusprolaps kan opdages på mange måder. Man kan have besvær med at rette sig op, svært ved at støtte på benene eller have akut hold i ryggen. Smerter, nedsat/ændret følelse eller nedsat kraft i et eller begge ben er et meget karakteristisk symptom. Enkelte oplever manglende kontrol af deres vandladning eller afføring.

Årsag: En nerve kommer i klemme på grund af en udposning af bruskskiven (discus) mellem to ryghvirvler.

Behandling: Behandlingen består ofte af en kombination af isbehandling og ledfrigørelse ledsaget af specielle øvelser.

Prognose: er afhængig af sværhedsgraden. Kiropraktisk behandling kan ofte behandle skaden, men operation kan for nogle blive aktuel. Ubehag efter en operation kan også behandles effektivt hos kiropraktoren