Kolik

Koliksymptomer:Barnet græder eller skriger utrøsteligt op til flere timer dagligt, oftest værst om aftenen. Barnet er uroligt det meste af dagen. Det trækker benene op, bøjer armene og knytter hænderne eller retter sig stift bagover. Barnet lader sig kun trøste ved bevægelse eller tilbud om sut eller føde, og ofte kun ganske kortvarigt.
En dansk undersøgelse om kiropraktisk behandling af spædbørn der led af kolik viste, at forældre oplevede, at børnenes grådanfald blev reduceret fra i gennemsnit at vare over 5 timer i døgnet til at vare 40 minutter i døgnet efter 14 dage. 94% af forældrene syntes umiddelbart, at behandlingen havde været succesfuld – en bedømmelse der stadigvæk holdt 4 uger senere.

Sundhedsstyrelsen har vurderet at kiropraktorer er kompetente til at vurdere om spædbørn har lidelser der kan behandles med kiropraktik, og at sundhedsplejersker kan pege på muligheden af kiropraktisk behandling af spædbørnskolik.

Fastlåste led i nakke eller ryg konstateres ofte hos spædbørn, der f.eks. konstant kigger til samme side, helst kun ammer ved samme bryst, ikke kan lide at ligge i en bestemt stilling eller lignende. Disse symptomer lindres hurtigt og effektivt gennem kiropraktisk behandling.

Klinisk erfaring viser, at symptomerne på børns astma ofte letter ved kiropraktisk behandling efterhånden som deres led og muskler fungerer mere normalt. Noget tyder på, at dette især gælder børn, der får astmaen i en tidlig alder og ikke i for voldsom grad. En dansk undersøgelse viser da også at 925 af forældrene til børn med astma, der havde fået kiropraktisk behandling angav, at behandlingen havde hjulpet.

KISS KIDD
KISS KIDD syndrom betegner symptomer hos børn, der bunder i en fejlstilling af de øvre nakkeled. Fejlstillingen kan forstyrre barnets normale motoriske udvikling, så barnet kan blive skævt i ryg og nakke og får sværere ved at udfolde sig frit.

Betegnelserne stammer fra tysk (KISS: Kopfgelenk-Induzierte-Symetrie-Störung, KIDD:Kopfgelenk-Induzierte-Dyspraxie/Dysgnosie). Dyspraxie= klodsethed, Dysgnosie – nedsat evne til at bearbejde sanse indtryk. Hos spædbørn taler man om KISS syndrom, mens KIDD symptomerne viser sig hos børn der kan gå, altså er over 1 år gamle. Der er ikke tale om en sygdom, men en fejlfunktion, der skyldes en blokering i de øvre nakkeled.

Symptomerne kan vise sig på forskellige måder. Barnet har ofte en tvangsholdning og har svært ved at dige ved det ene bryst under amning. Sutte- og synkerefleksen er nedsat og barnet gylper en del. Ofte ses tendens til knyttede hænder. Barnet er uroligt om aftenen og har svært ved at finde ro når det skal sove og vågner ofte brat i løbet af natten.

KISS syndromet kan afhjælpes ved grundig undersøgelse og blid kiropraktisk behandling.