Alt du skal vide om smerter i baglåret

Baglår

Musklerne baglåret relation til begge hofteområdet samt knæet da de udspringer og hæfter her, hvilket betyder, at baglås musklerne får betydning for funktionen i disse områder. F.eks. når knæet skal bøjes eller strækkes, når du skal bukke sammen i hoften, have benet strakt ud til siden eller bagud. De fleste skader her skyldes en akut lårskade såsom fiber sprængninger eller forstrækninger. Kan også skyldes smerte udstråling fra andre områder såsom hoften eller lænden eller kompensering pga. fod/ankelproblemer.

Akutte smerter

Symptomer: Lokale smerter evt. med fornemmelsen af et ”prik” efterfulgt af muskel sammentrækning. Over tid kan der opstå misfarvning og et blåt mærke. Bevægeindskrænkning.

Årsag: Brist eller forstrækning af muskelfiber samt lokal lille blødning og hævelse.

Behandling: Aflastning og symptomlindrende behandling.

Iskias

Symptomer: Iskias mærkes som udstrålende smerter fra lænden eller sædemuskulaturen til benet. Smerterne kan ofte mærkes helt ud til foden. Rygsmerten er ofte voldsom og i nogle tilfælde kan der være lettere påvirkning af vandladningen/afføringen.

Årsag:
Irritation af kroppens største nerve, ofte der hvor den træder ud fra lænderyggen (rygsøjlen). Kan fremkaldes af langvarig overbelastning, træk eller kulde og kan føre til diskusprolaps.

Behandling:
Behandles med kiropraktisk ledfrigørelse og massage. Sideløbende og efterfølgende træning med specielle øvelser anbefales. I nogle tilfælde har akupunktur god effekt på iskiassmerter.

Diskusprolaps

Se under lænden.