Smerter i nakke – skuldre - arme

Nakkeregionen er et udsat sted på kroppen og de fleste af os vil opleve at få smerter fra nakken på et tidspunkt i vores liv.
Direkte hold i nakken kan være meget ubehageligt og smertefuldt.
Ubehandlet kan et hold i nakken vare mange dage, i nogle tilfælde ligefrem uger.

Symptomer: Ved hold i nakken er bevægelsen i en eller flere retninger nedsat og smertefuld. Ofte føler man sig besværet og generelt utilpas med for eksempel hovedpine og muskelspændinger.

Årsag: Påvirkning af nakkens små led, hvorfor ledfunktionen bliver nedsat. Kommer hyppigt efter en forkert bevægelse, dårlig sovestilling (liggende på maven, for højt hovedleje etc.), kulde, træk (f.eks. fra et åbent bilvindue), stress el.lign.

Behandling: Består i at løsne de fastlåste led evt. kombineret med isbehandling, og i at afspænde musklerne vha. specielle former for bløddelsbehandling (massage). I nogle tilfælde vil et træningsprogram med forebyggende øvelser være en god idé.

Se også:

Hold i ryggen & rygsmerter

Hold i lænden

Udstrålende armsmerter / føleforstyrrelser

Symptomer: Smerter eller sovende, snurrende, stikkende fornemmelser i armen som også kan føles øm og tung.

Årsager:skal oftest findes et andet sted end der hvor generne mærkes. Udstrålende armsmerter samt muskelspændinger er ofte et resultat af en dårlig ledfunktion. Dette kan fx skyldes ensidigt gentagne bevægelser eller fastlåst arbejdsstilling over længere tid. Endvidere giver stress og anspændthed forøgede muskelspændinger. Andre årsager kan være tennis-, golf- eller musearm.

Behandling: Består først og fremmest i at finde årsagen og målrette behandlingen imod denne. Det drejer sig i de fleste tilfælde om en kombination af ledfrigørelse i nakke-/ryg samt muskelbehandling med diverse bløddelsteknikker (massage) evt. kombineret med udspændingsøvelser.

Piskesmæld (Whiplash)

Symptomer:Piskesmæld har symptomer som smerter og stivhed i nakke og ryg, følelsesløshed i arme, skuldre og fingre, hovedpine, svimmelhed, nedsat hukommelse, koncentrationsbesvær samt muskelspændinger m.fl.

Årsag: Piskesmæld opstår ofte ved at hovedet kastes hurtigt tilbage og derefter frem, f.eks. ved en påkørsel bagfra. Skaden kan også opstå ved udøvelse af sport.

Behandling: Ledjustering af nakkehvirvler kombineret med isbehandling og massage, ofte i kombination med særlige øvelser. Heling af skaden afhænger af mange ting, men ofte kan et piskesmæld helt helbredes, hvis man begynder behandling hurtigt efter skadens opståen.

Skulderproblemer

Skulderen er kroppens mest bevægelige led, og dermed også et af kroppens mest komplicerede led. Bevægelsen sker overvejende i leddet mellem overarmsknoglen og skulderbladet, men også i leddene mellem kraveben og brystben samt kraveben og skulderblad.

Symptomer: Ofte mærkes smerte ved bevægelse af armen, specielt ved bevægelser med armen over skulderhøjde. Smerte eller føleforstyrrelse kan også mærkes i arm, hånd eller fingre.

Årsag: Irritation eller dårlig funktion af led, muskler, sener og slimsække i skulderregionen. Kan skyldes uhensigtsmæssige eller ensidige arbejdsstillinger, eller som følge af sportsskade eller anden skade.

Behandling: Målrettet behandling af ryggens og/eller skulderens led og muskler samt specifikke øvelser.